KAATSU påvirkning af vaskulær funktion.

Skrevet: Feb 15, 2019 | forfatter: Michael Schewitsch

KAATSU forbindes oftest med muskelopbygning, men KAATSU har også andre meget gavnlige påvirkninger for kroppen. Regelmæssig KAATSU påvirker blodkarrene positivt og reverserer aldringsprocessen. Den japanske træningsform virker derfor  også som konditionstræning.

Når du læser om BFR eller KAATSU, handler det næsten altid om muskelstyrke og træningseffekter. Det er korrekt, at man med en KAATSU træning kan opnå samme styrke og muskelvækst som ved konventionel styrketræning, selv om man kun anvender meget lette belastninger og træningstiden er meget kort. Mindre velkendt er de positive virkninger for den vaskulære funktion.

KAATSU påvirkning af vaskulær funktion.

Præcis ligesom muskler så har blodkar også en kontraktionstilstand (tonus), der kan ændre sig som følge af metaboliske eller mekaniske påvirkninger. Stigende alder og passiv livsstil fører ofte til bindevævshærdning af blodkarrene og tab af deres transportkapacitet. Disse ændringer er forbundet med en øget risiko for hjerte-kar-sygdomme. For at forhindre livstilssygdomme i kar og kredsløb er regelmæssig aerob udholdenhedstræning velegnet, fordi den øger karrenes distensibilitet (elasticitet). Traditionel tung styrketræning (>65% 1Rm) medfører meget høje diastoliske og systoliske blodtrykstoppe. Træningsformen er derfor ikke specielt egnet til ældre  eller hjertepatienter, da aortas elasticitet risikerer at mindskes. KAATSU-træning  kan derimod udrette fantastiske ting i denne henseende.

Sådan virker KAATSU på den vaskulære funktion.

Endotelceller spiller en meget vigtig rolle i en sund blodkarfunktion. Endotelceller er flade og specialiserede celler, der beklæder indersiden af ​​blodkarrene. Endotelcellerne producerer nitrogenoxid (NO), som spiller en afgørende rolle i reguleringen af ​​blodkarrets bredde og som signalmolekyle. Kliniske data indikerer, at regelmæssig KAATSU træning fører til mere fleksible blodkar og en stigning i antallet af endotelceller gennem øget nitrogenoxidproduktion. Imidlertid afhænger de positive virkninger meget af trykbælternes indstilling til korrekt tryk. Kompressionen af ​​karrene begrænser blodgennemstrømningen  i venerne. Som et resultat medfører ændringen af blodstrømmen til arteriel turbulens. Når trykbælterne igen fjernes efter en KAATSU-træning, forekommer der en reaktiv hyperæmi (hurtig reperfusion af tidligere subkutant væv). Disse mekaniske stimuli udøver forskydningskræfter imod karvægge og der sker en øget produktion af nitrogenoxid (NO). Især venerne reagerer, fordi volumenstrækbarheden i venesystemet er ca. 20 gange højere end i arteriesystemet.

 

Nitrogenoxid et vidundermolekyle. 

NO er et simpelt gasmolekyle bestående af nitrogen og oxygen. Dens signalfunktion spiller ikke kun en rolle i udvidelsen af ​​blodkarrene, men har også andre positive virkninger:

- Reducerer risikoen for arteriosklerose

- Modvirke risikoen for slagtilfælde

- Sænkning af blodtryk og skadeligt LDL-kolesterol

- Forbedring af erektionsfunktion

- Antiinflammatoriske egenskaber, især mod hævelse og leddegigt

- Stærk antioxidant effekt

- Øget cerebral blodgennemstrømning og forbedrede kognitive evner

- Øget kapillarisering af muskelvæv og dermed øget atletisk ydeevne

 Hvor sunde er mine kar ?

For at bestemme arteriel tilstand og stivhed af blodkarrene findes der forskellige metoder f.eks. kan karstivheden bestemmes ved hjælp af ultralydsmåling. Det mest praktiske er imidlertid for øjeblikket pulsbølgediagnostik, der betragtes som ”Golden Standard”  til estimering af elasticiteten når det drejer sig om  det nær hjerte-arterielle system. En aftagende distensibilitet som følge af forkalkning af karvæggene ved arteriosklerose forårsager en hurtigere progression af pulsbølgen når pulsbølgehastigheden øges. Dette reducerer den såkaldte Windkesseleffekt. Pulsbølgehastigheder på ti meter pr. Sekund ses som en indikator for en signifikant øget risiko for hjerte-kar-komplikationer.

 Konklusion

Aerob udholdenhedstræning forbedrer vaskulær funktion, men har ingen effekt på muskelhypertrofi. Styrketræning øger muskelhypertrofi, men nedsætter vaskulær funktion. KAATSU kombinerer fordelene ved begge former for træning: Med lave belastninger kan musklerne opbygges og man stimulerer skabelsen af nye blodkar samt øger og forbedrer kar-elasticiteten.

Kommentare (0)

No comment

Top