Nyheder Der er 14 nyheder.

"Folk tror, at skønhed er vigtigere end sundhed."

Skrevet: Feb 18, 2019 | Forfatter: Citeret fra awakening from alzheimer's

Folk tror, ​​at skønhed er vigtigere end sundhed. Det er først  når du er i 50'erne og 60'erne, du indser at skønhed er ikke vigtig. Det vigtigste er sundhed.

Aldring er forbundet med ændringer i kropssammensætning (forøgelse i kropsfedt og fald i muskel- og knoglemasse), som sammen med en nedgang i kognitiv, visuel og hørefunktion, søvnforstyrrelser, depression og øget træthed fører til en nedgang i fysisk funktion og øger risikoen for handicap og tab af uafhængighed betydeligt.

En vigtig årsag til de fysiske begrænsninger er det aldersbetingede tab af muskelmasse, også kaldet sarkopeni.

Læs mere

KAATSU påvirkning af vaskulær funktion.

Skrevet: Feb 15, 2019 | Forfatter: Michael Schewitsch

KAATSU forbindes oftest med muskelopbygning, men KAATSU har også andre meget gavnlige påvirkninger for kroppen. Regelmæssig KAATSU påvirker blodkarrene positivt og reverserer aldringsprocessen. Den japanske træningsform virker derfor  også som konditionstræning.

Når du læser om BFR eller KAATSU, handler det næsten altid om muskelstyrke og træningseffekter. Det er korrekt, at man med en KAATSU træning kan opnå samme styrke og muskelvækst som ved konventionel styrketræning, selv om man kun anvender meget lette belastninger og træningstiden er meget kort. Mindre velkendt er de positive virkninger for den vaskulære funktion.

Læs mere

Efterhånden som du bliver ældre begynder det at få rigtig stor betydning , hvor effektivt du træner.

Skrevet: Jan 4, 2019 | Forfatter: Michael Schewitsch

"Vidste du, at for hvert 0,5 kg  muskel du tilføjer til din krop så forbrænder du op til 50 flere kalorier om dagen mens du sidder stille ?"

Udskift det fedt der optager plads på dine arme, under din hage og på din mave med magre, veldefinerede benmuskler, core, ryg og armstyrke, og du kan brænde ekstra fedt ved bare sidde foran fjernsynet.

Lidt hurtig hovedregning:

Tilsæt kun 1 kg muskel til din krop, og du vil forbrænde yderligere 700 kalorier om ugen, mens du hviler.

Det er næsten 6 kg  af fedt om året tabt bare ved at ændre din kropssammensætning

NB! Dette er en (populistisk) påstand ud af mange forskellige påstande på området der oftest tager udgangspunkt i hvad et 1 pund muskler forbrænder. Alt fra 6 kalorier til 100 kalorier. Forvirringen omkring dette skyldes forskellen i forskellige metoder til at beregne hvilestofskiftet på. Der er mange faktorer der har indflydelse på dit hvilestofskifte - bl.a.din alder, træningstilstand, køn, aktivitetsniveau mm. Ikke aktive muskler har i virkeligheden et meget lille energiforbrug, mens aktive muskler ved høj-intensitetstræning til gengæld medvirker til en forhøjet efterforbrænding og dermed et øget hvilestofskifte. Der er dog konsensus om at styrketræning har  en gavnlig effekt på vægttab uanset hvilken teori i forhold til antal kalorier man måtte være tilhænger af.

Læs mere

Dr. James McCarron fortæller hvorfor Kaatsu virker og om nødvendigheden af professionelt udstyr

Skrevet: Oct 1, 2018 | Forfatter: Michael Schewitsch

Dr. James McCarron, lecturer and researcher in Sports Physiology and Strength & Conditioning at the University of West England based at the Hartpury Academy of Sport giver en god gennemgangaf Kaatsu - hvorfordetvirkeroghvorforkaatsu-udstyr der kan måle præcise trykanbefales.

Klik på  link under billede af myKaatsu-maskiner for mere info.

Læs mere

KAATSU måske det ultimative redskab mod sarkopenia

Skrevet: Mar 3, 2018 | Forfatter: Cand. Jur. Michael Schewitsch, Kaatsu-specialist & instruktør / citeret fra Kaatsu Global.

Kilder: Kaatsu Global og Glycative Stress Research Center.

Sarkopeni er tabet af muskelmasse og det udgør et stort problem blandt ældre mennesker. Hos både mænd og kvinder falder muskelstyrken med alderen og muskelvolumen falder hurtigt (0,45 kg om året) når personer er over 50 år gamle. Det vil sige der er sket et fald i hurtige muskelfibre (type 2) på gennemsnitligt  50% når man er blevet  80 år. 

For at forhindre dette er  læger og fysiologer bevidst om at høj-intensitetstræning (fx vægt træning eller kropsvægt øvelser) er påkrævet for at modvirke tabet af muskelmasse. Udfordringen er bare at  denne form træning meget ofte slet ikke er mulig for - eller ønsket - af de ældre.

Læs mere

KAATSU og gigtlidelser.

Skrevet: Feb 8, 2018 | Forfatter: Cand. Jur. Michael Schewitsch, Kaatsu-specialist & instruktør

Kaatsu fitness er en særdeles effektiv og velegnet træningsform for personer med gigtlidelser som f.eks. ”slidgigt”/artrose, fibromyalgi, reumatisk artritis m.fl.

Læs mere

Hvad er optimalt tryk ?

Skrevet: Jan 9, 2018 | Forfatter: Cand.Jur. Michael Schewitsch Kaatsu specialist & instruktør

Hvad betyder optimalt tryk i forbindelse med kaatsutræning ?

Se video på youtube klik her .

Læs mere

Træn smart når du er 35 +

Skrevet: Jan 8, 2018 | Forfatter: Cand. Jur. Michael Schewitsch, Kaatsu-specialist & instruktør

Træn smart når du er 35+ 

Når du passerer de 35  begynder der at ske en ændring af din hormonudskillelse. Dette fortsætter op gennem livet, øges efter 40 års alderen og sætter for alvor ind i slut 40’erne og 50’erne. Mange ser forandringerne i form af mere fedt omkring maveregionen og man begynder at miste toningen af musklerne, man taber styrke  og man begynder at se lidt mere ”rund” og formløs ud.  Nogen begynder så at træne endnu mere, hvilket bare gør tingene værre og frustrationen vokser når det så ikke virker.

Læs mere

6 gode grunde til at overveje Kaatsu-træning hvis du er 35+

Skrevet: Jan 3, 2018 | Forfatter: Cand.Jur. Michael Schewitsch Kaatsu specialist & instruktør

Allerede fra 35 årsalderen bemærker du at dit hormon-niveau falder og du får lettere ved tage på i vægt. Det er blevet svære at holde formen trods træning. En øget træningsindsats løser ikke nødvendigvis udfordringen - tværtimod. Mere træning - med det mener jeg mere af det du allerede gør - gør kun tingene værre.

Læs mere

Hvordan kommer jeg til at træne kaatsu ?

Skrevet: Dec 29, 2017 | Forfatter: Cand.Jur. Michael Schewitsch

Kaatsu-træning koster 599,- om måneden hos Kaatsu Fitness Østerbro. Træn alt det kaatsu du vil når du vil. Centeret stiller professionelt kaatsu-udstyr frit til rådighed og der er altid en certificeret kaatsu-instruktør til stede. Book en prøve-session til 300,- hvis du går og overvejer kaatsu, men ikke er sikker på om det er noget for dig.

https://www.youtube.com/watch?v=tPwFfH_Dlps

Læs mere
Top